حوادث وقضايا

تجديد حبس متهم بهتك عرض طالبة داخل سوبر ماركت في الجيزة.. 15 يوما


مصطفى بكر


نشر في:
السبت 26 أغسطس 2023 – 11:47 ص
| آخر تحديث:
السبت 26 أغسطس 2023 – 11:47 ص

قرر قاضي المعارضات بمحكمة الطفل في الجيزة، تجديد حبس شاب متهم بهتك عرض طالبة 8 سنوات، بعد استدراجها أكثر من مرة داخل غرفة بسوبر ماركت وإعطائها الحلوى والنقود والتعدي عليها جنسيا بالقوة في منطقة الهرم، 15 يوما على ذمة التحقيقات.

وطلبت النيابة، تحريات المباحث حول الواقعة؛ للوقوف على ظروف وملابساتها.

وحصلت “الشروق”، على نص التحقيقات في القضية التي حملت رقم 1181 لسنة 2023 جنح الطفل، وتضمنت أقوال المجني عليها ووالدها واعترافات المتهم.

وأمرت النيابة، بانتداب أحد الأطباء الشرعيين بمصلحة الطب الشرعي؛ لتوقيع الكشف الطبي على الطفلة لبيان ما بها من إصابات، وتاريخ حدوثها وفحصها موضعيا من أماكن عفتها؛ لبيان إذا كانت قد تعرضت لواقعة تعدي جنسي من عدمه، وبيان عما إذا كان متكرر الاستعمال من عدمه، على أن يجري إعداد تقرير مفصل بذلك يعرض على النيابة فور الانتهاء منه.

– أقوال المجني عليها طالبة 8 سنوات

قالت: “اللي حصل إن أنا ماما بتديني مصروفي علشان أنزل أجيب حاجات حلوة من السوبر ماركت، فروحت السوبر مارکت حوالي 4 مرات كل مرة كان المتهم بيخلي السوبر ماركت بيفضى، وبيقولي استني جنبي وبیدیني حاجات حلوة أكلها ببلاش”.

وتابعت: “وبعدين بياخدني في أوضة جوه السوبر ماركت وبعد كده بيقلعني هدومي ويعمل فيا حاجات حرام من قدام وآخر مرة أداني 8 جنيهات، وقالي روحي ولما ماما لقت معايا الفلوس قالتلي إنتي جبتيها منين، وبعدين حكتلها على اللي حصل وخدتني وروحنا القسم، وبعد كده خدوني على المستشفى وكشفوا عليا”.

– أقوال والد المجني عليها

أضاف: “اللي حصل إن أنا مراتي قالتلي إنها لقت مع بنتها 8 جنيهات وهي مكنتش مدياها فلوس في الوقت ده فسألتها هي جابت الفلوس دي منين قالتلها إن المتهم شاب في السوبر ماركت هو اللي أداها الفلوس فهي ضغطت عليها وسألتها هو المتهم إداكي فلوس ليه، وإيه اللي حصل”.

وتابع: “فلقت البنت خايفة ومعيطة فقالتلها إن هو كان كل ما البنت تروح تجيب حاجة من السوبر ماركت كان بيخليها جنبه لحد ما السوبر ماركت يفضى، وبيدخلها أوضة عاملها مخزن بيستغل سنها الصغير وبيقلعها هدومها، وهو كمان بيقلع هدومه ويتعدى عليها جنسيا من الأمام”.

وأضاف: “جينا بيها على القسم علشان تعمل محضر فقالولنا نكشف عليها الأول، فروحنا نكشف عليها الدكتورة أول ما شافتها قالتلنا أنا مش محتاجة أكشف عليها بنتكم اتعرضت لتعدي جنسي، فروحنا على قسم الهرم وعملنا محضر”.

– تفاصيل حول المتهم

المتهم “ش” في أواخر العقد الثاني من العمر، عامل بسوبر ماركت يملكه والده، ووجهت له النيابة تهمة هتك عرض الطفلة المجني عليها بالقوة والذي لم يجاوز 18 عاما من العمر بالتحايل، وحسر عنها بنطالها والتعدي عليها جنسيا من الأمام مستغلا صغر سنها حال كونها طفلة قاصدا هتك عرضها، وإحراز سلاح أبيض مطواة.

قال: “اللي حصل إن أنا شغال في المحل بتاع أبويا فجأة لقيت قوة من المباحث داخلة عليا وبيقولولي إن أنا معمول فيا محضر بالتعدي الجنسي على المجني عليها، وأنا معملتش حاجة وخدوني على القسم، واتعرضت على النيابة”.

– بلاغ للقسم

تلقت أجهزة الأمن في الجيزة، بلاغا من والد طفلة يتهم فيه أحد الأشخاص بائع سوبر ماركت بهتك عرض ابنته، والتي تبلغ من العمر 8 سنوات داخل إحدى شوارع منطقة الهرم.

وعلى الفور، انتقلت قوة من مباحث قسم الهرم لكشف حقيقة البلاغ، حيث تبين صحته، وجرى استهداف المتهم وتحديد مكان تواجده، ونجحت الأجهزة الأمنية في إلقاء القبض عليه.

وكشفت تحريات رجال المباحث، أنها ليست المرة الأولى التي يعتدي فيها المتهم على الطفلة المجني عليها، بل سبقها عدة مرات أخرى.

وأضافت التحريات، أن المتهم استدرج الطفلة أكثر من مرة داخل غرفة بسوبر ماركت في منطقة أكتوبر، بحجة إعطائها بعض الحلوى، وأخطرت النيابة العامة لتولي التحقيق.