فنون

عزيز مرقة: اسمي سبب شهرتي وتعرضت للتنمر بسببه



نشر في:
الجمعة 17 فبراير 2023 – 3:16 ص
| آخر تحديث:
الجمعة 17 فبراير 2023 – 3:19 ص

كشف الفنان الأردني عزيز مرقة عن موقفه من نطق المصريين لاسمه بطريقة خاطئة، حيث ينطقون كلمة مرقة بحرف الألف وليس القاف، وهو ما كان يغضبه قديمًا، لكنه أصبح متفهمًا للأمر الآن.

أوضح عزيز خلال حواره مع الإعلامية منى الشاذلي في برنامج “معكم منى الشاذلي”، على قناة cbc، أن هذا الخطأ ربما يكون سببا لشهرته، قائلا: “ممكن يكون سبب شهرة إنه اللي بيسمع الاسم لأول مرة بيستغربه فبيفضل فاكره”.

وعن أصل تسمية عائلته، قال: “بخلاف القاف فهي أصلا تكتب مرقا بالألف وليس التاء المربوطة في النهاية.. والاسم أصله كردي، والدي حكالي إنه أصلنا الأكراد المحاربين اللي جينا مع صلاح الدين الأيوبي للقدس عشان نحررها.. قلت له طب أنا أعمل إيه.. يعني اقعد كل ما حد يتريق عليا اقعد أحكيله حكاية صلاح الدين عشان ينطق الاسم صح!”.

وتابع: “زمان كنت ازعل واتضايق لما يتنطق غلط وأرد على التعليقات السلبية بس مفيش جدوى فخلاص”.

من جانبها، مازحته منى الشاذلي قائلة: “بالأصالة عن نفسي، وبالنيابة عن كل اللي بيقولوا اسمك عزيز مرقة (بالألف)، بصحح الخطأ وبعتذرلك يا سيدي حقك علينا هنقول عزيز مرقة (بالقاف) مش بـ (الألف)”، ليدخل عزيز في نوبة ضحك، ويرد قائلا: “كل الناس عارفة أنا بحب مصر والمصريين قد إيه، فعاوزين يقولوها بالألف أو بالقاف أو أي حاجة براحتهم أنا مبسوط.. المهم إني هنا”.